Monday, July 5, 2010

M Y G R A N D M U M

Aku tak ingt bila,,,tapi ni kesan lebam dari jatuh ketika mok berebut handbeg dia ngan peragut,di wakaf che yeh dale kedai gunting pakcik aku,padahal dale kedai bukan tepi jale pom...,boleh plok redah masuk kea,,,tp nk wat camner nasib,,,kiter xtahu kan...memang teruk sangat...abih sume lebam...lengan, kaki...ade lar 2,3,4 ari dia terbaring sakit...past

u ok...boleh jale ke hulu ke hilir...tp minggu lepas dia xsihat...aku kt hostel waktu tuh,........ari khamis, 14 jan 2010, aku blik umah, male tuh aku temankan mok..tido umh dia,,,,dia xleh nk jale sangat,aku papah dia g toilet....pahtu yg lain dia wat sendiri katanya boleh jale, so aku biarkan jer...cian jugakkan berjalan tp tgn meraba2 cari tempat tuk bergantung....waktu tgh tido, dia cakap nk g toilet plok so aku pom bngun xleh nk tido kea, aku papah dia...pastu dio ckp xlarat nk jale g toilet, aku isi air dale baldi, bia nty dia buang air kat atah umh jer xyah g toilet...pahtu aku continue tido sampai pagi...mok still jugak xsihat....so berehat jer xkemane2....malenyo plok, aku xtemankan dia...xtahular sape temankan dia, aku suh adik p tgk dio, ruponyer dia tunggu aku g temankan, tp angah ajak dia dtg tido umh....pahtu sume ok..,pagi sabtu dia kelihatan sangat,...pegi jale situ sini, mace dah sht,,, ptgnya aku ngah siap2 nk p hostel, angah cakap mok ingtkan aku dah pegi dio suh aku jupo dio..,, memanglar nk jupo dio sebelum pegi....pahtu da siap2 aku umh mok...mok datang dekat ngan aku aku cium tgn dio, cium pp dio, cium dahi,,,,dia senyum jer n tnya aku bila blik plok aku cakap khamis nih aku balik.....


16 jan 2010, lebih kurang pukul 10 lebih,,,,,ring!ring!ring! sape tepon pagi2 nih..aku tengok kat skrin phone.,,,"ma noren" ait nape plk nih....

"askum...."
"wkmslm, long"
"ma, bkpo ma call...?"
"ermmm....." suara ibu aku mace nangis..
"bkpo ma mok ker? bkpo mok?"
"k.long jgn gapo2 deh mok ok jer, cume dio pengsan td, xsedar langsung mace....,k.long balik yer n call angah etek"
"ok"

aku xdapat tahan arimata nih dengar suara ibu aku dah buat aku sedih sayu, macam2 aku pk pasal mok..mok kenape???ape jadi dgn dia,,,,aku jupo HM cakap nk balik, dia benarkan aku terus balik, sampai ramai yg ade, makcik pakcik,sepupu..aku terus nek,,,aku tgk mok terbaring,,,aku pegang tangan dio, aku cium tgn dia, xhenti2 aku cium tgn dio...ya allah aku sayang dia, sayang sangat2....

sume nangis tgk dia, ramai org kg yg datang tgk dia,,,,aku xmampu tgk dia, aku nangis,,,,,sedih tgk dio dalam keadaan macamtuh.,,,menahan sakit,,,,

wktu tghari,keadaan dia dah ok skit, dah boleh bercakap, amboi rancak dia bercakap,,,,,hepi aku tgk dio,,,,so aku tinggalkan dia kejap, aku kuar g bandar ade keje yg aku nk setel,,,,dah siap sume aku blik terus g umh mok,,,,tapi mok kelihatan xsihat balik.,,,,dia baring jer,,,bila kami cuba angkat, xboleh, katanya sakit sgt, xbloh nk mengiring ke kiri @ kanan.,,,aku cakap ngan ma bwk mok g hospital,,,tp diorg nih cakap wat g esok lar tgk esok macamner,,,,

eee.,,,geramnya aku,,,bawak jer lar kan dia sakit xkan nk tunggu esok...sib baik sepupu aku ader, dia agen insuran, dia call hospital kb, suh ambulan datang amik, dale 15 mint pahtu ambulan datang,,,,aku n ayahteh nek ambulan ikut skali ngan mok, yg lain ikut ngan keta,,,,smpai kat hospital, lame btul tunggu tuk dia chek mok, mok cakap sakit, nk mengiring xleh, aku cakap sabar lar,,,,setengah pastu ado doktor dtg chek, lame jugak,,,,,

pah chek,,,tunggu lagi,,,,lamer jugak, eeeee...geramnya aku...bilo nk wk g wad cian mok dok atah katil kecik nih.,,,pahtu attend bwk g x-ray,,,,pah x-ray tunggu lg,,,,lamer jugak,,,,pahtu lbih kurang kul 9.30 bru bwak masuk wad dari pukul 6 td....letihnya xyah ckp, aku pom terlupe yg aku belum make dari pagi,,,rasa lapa tiba2 jer ilang tgk keadaan mok.....



pahtu ma, ayh n angah datang,,,,ma long pom dtg,,,male nih ma n ma long jaga mok,,,,


pahtu kul 11 lbih kami balik...kul 12 tgh mlm bru smpai umh....tp xleh nk lelapka mata aku teringt kan mok...macamner dia...waktu kat kecemasan dia ckp nk buang air esar tp sampai aku nk lik td xbuang2...dio nk g toilet tp xleh nk gerak badan kaki, sume sakit,,,,macamner dia kan,,,,ya allah kurangkan kesakitan dia,,, berikan dia kesihatan yg sempurna...amin...

No comments:

Post a Comment